Saman Sultan: Bekas KM Sarawak yang dipecat sokong Karpal


Salam Perjuangan…

Bekas Ketua Menteri Sarawak yang pernah dipecat tanpa melalui Dewan Undangan Negeri oleh Gabenor Sarawak pada tahun 1966 lalu, Stephen Kalong Ninkan, menyokong penuh cadangan Karpal Singh untuk menyaman Sultan Perak dan kerajaan BN.

Bagi beliau, langkah itu wajar dibuat kerana cara BN mengambil kuasa di Perak tidak mengikut undang-undang yang sewajarnya.

Dalam sidang medianya, Karpal Singh berkata tindakan beliau bukan mahu menderhaka kepada Sultan Perak tetapi mahu memberitahu Sultan perlu bertindak mengikut undang-undang.

Ekoran itu, Stephen menulis komennya dalam laman web Malaysian Insider bagi menyokong langkah Karpal itu.

Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan apakah penulis ini benar-benar Stephen Kalong Ninkan, bekas Ketua Menteri Sarawak yang dipecat itu.

Berikut adalah komen penuh beliau dalam ruangan komen di laman web Malaysian Insider itu.

Dismissal
written by Kalong Ningkan, February 06, 2009

I am Stephen Kalong Ninkan, CM of Sarawak in 1966. I was dismissed by the Governor Tun Hj Openg based on representations made by the opposition that I no longer cease to command the majority of the members of Council Negeri. Governor asked me to resign I refused. The Governor dismissed me, and he appointed Tawi Sli to be CM.

I sued both Governor Tun Hj Openg and Tawi Sli. They think they very big ah. I won. The Judge said, Governor, where got power to dismiss CM. Council Negeri must first hold meeting and move a vote of no confidence against CM. Judge said I am still the CM. The Judge also said, appointing Tawi Sli when I was still CM was a foolish act.

At least in my case, I was considered legally dismissed when the Serawak Gov’t under its constitution published a gazette notification proclaiming I was dismissed. In Perak, I heard, before this is done, that bastard S/S and Police OCPD, both Umno machais prevented MB and his Exco from performing their duty. Some more I heard chased the MB out of office. Bloody gangster.

I tell you, Serawak in 1966 conducted our crisis more civilly than Perak. Abang Openg not a former Judge also got class lah. What is this? Informing Bernama that MB must resign or be considered sacked. Governor Abang Openg never write to Bernama one but published gazette notification lah. peninsular Malaysia..no class compared to 1966 Sarawak. Now Serawak with the white haired fella follow peninsular Malaysia.

Good day. Sue them Karpal. They think they big ahh. Don’t want to follow law and constitution one. Behave like gangsters.

I support Karpal – Siasah

Posted on 7 Februari 2009, in Isu Semasa and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 1 Komen.

  1. bro aku bukan melayu tapi mamak, tapi darah aku menyirap bila dia kutuk RAJA MELAYU…. dan dia nak saman sultan pulak… dia dan Nizar patut dibuang negara… kalau aku pun geram dan marah.. KALAu orang melayu sendiri tak rasakan kemarahan ini, alamatnya melayu akan ditindas…

    PAsal PKR 16 september boleh pulak nak ajak ahli parlimen lompat pasti… cakap pandai buat hampeh.. tapi BN buat dulu baru cakap… lagi BIJAK kan… aku tak penah sokong mana2 parti malah tak pegi undi pun tapi… mulai saat ini aku sokong BN…. Masa DUN KOTA masuk PKR.. pandai pulak Nizar cakap tak de undang2 leh sekat benda tu tapi bila BN wat marah pulak..

    Aku rasa tak perlu nak bubarkan dun tuk wat pilihan raya semual sbb majori sokong BN ape lagi… terimalah hakikat dah KALAh..

    Ayuh melayu bangun dan sedar cara politik DAP, Anwar nie…. DAP sememangnya bangsat… nama je Nizar MB tapi yang berkuasa DAP…

    Sedarlah…..

    penah tak tgk penyokong BN sikit2 turun jalan, tido kat jalan? ade?…. xdekan…. Ko tgk jelah

    Karpal saman Utusan, baru nie nak saman sultan dan BN

    Teresa saman Utusan dan penulis YBJ….

    diaorng nie tau saman je… penah dgr BN saman sape2… ade2…. Karpal dan DAP memang nak tgk melayu jatuh… caranya bukan mereka yang jatuhkan tetapi gunakan orang melayu sendiri baru menjadikan…

    Contohlah…. anda nie perempuan jadi kalau ade masalah anda mensti cari kawan perempuan kan nak cite masalah ADE anda cari lelaki nak cerita masalah … xdekan jadi same jugaklah

    Macam Amerika gunakan Anwar tuk memastikan Malaysia sokong tindak-tanduk dia… cuba orang amerika datang Malaysia pengaruhi orang Kt leh tak?… tak leh kan

    Macam kat selangor… baru perintah dah nak buat kandang BABI MEGA supaya karpal makan BABi…. tu sume sape dalang dia kalau bukan DAP?

    Dalam BN… MCA jaga orang cina bukan jatuhkan kaum lain… tapi DAP nak jatuhkan kaum lah dan majukan cina….

    kalu lu orang tak pikir…. jangan menyesal bila ANDA TIDAK BERKUASA DI NEGARA SENDIRI SATU HARI NANTI….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: