Kenyataan SU Dewan atau kenyataan siapa ?


Salam Perjuangan…

Setiausaha Dewan Negeri Perak, Abdullah Antong Sabri dalam satu kenyataan akhbar di sini hari ini berkata, cadangan Yang Dipertua Dewan Negeri Perak, V. Sivakumar untuk memanggil satu sidang tergempar dewan itu pada Selasa ini adalah tidak sah.

Ia tidak boleh diadakan kerana tidak mendapat perkenan Sultan Perak berdasarkan Perintah Tetap Dewan Negeri serta Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan.

Pada pandangan saya kalau inilah yang dikatakan kenyataan dari SU Dewan ianya adalah satu kekeliruan dan mustahil boleh berlaku melainkan kenyataan ini adalah kenyataan yang mengkambing hitamkan SU Dewan.

Semua langkah yang diambil jelas tidak menyalahi peraturan dewan dan undang-undang tubuh kerajaan negeri itulah yang saya ketahui, cuma ada usaha untuk mengagalkan sidang ini oleh Penasihat Undang-undang kerajaan negeri.

Keadaan bercelaru ini saya yakin kerana Setiausaha Dewan, Abdullah Antong Sabri adalah seorang yang memegang dua jawatan yang berbeza tugas dan peranannya.

Abdullah adalah setiausaha kepada Dewan sekaligus Setiausaha kepada Speaker Kerajaan Negeri. Tetapi dia juga adalah setiausaha kepada mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (mesyuarat Exco) yang dipengerusikan oleh Menteri Besar Kudeta sekarang.

Bila kenyataan SU Dewan saya baca saya terus membuat kesimpulan pasti ini kenyataan atas arahan pihak tertentu. Saya tahu sangat dia tidak akan melakukan sesuatu tindakan melainkan berpandukan kepada undang-undang dan perlembagaan.

Kenyataan itu sepertilah ucapan pemimpin BN yang bercakap mengenai tidak sahnya sidang ini kerana tidak mematuhi peraturan dan memerlukan perkenan Sultan. Nampak sangat itu bukan asli dari SU Dewan.

Sedangkan sudah berulang kali dinyatakan oleh Sivakumar bahawa ia berpandukan peraturan yang sedia. Tindakannya tidak bersendiri dari awal bersama SU Dewan sehingga tidak disenangi oleh pihak BN. Kotor sungguh cara main BN setakat ini.

Kalau begitu cara mainnya , tunggu cara main kami seterusnya…. – Cina Islam

Posted on 1 Mac 2009, in Semasa and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Tinggalkan komen.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: